Teātru Grand Prix CĒSIS augustā turpinās ar fiziskā teātra izrādi no Somijas un diviem pašmāju iestudējumiem

Teātru Grand Prix CĒSIS augustā turpinās ar fiziskā teātra izrādi no Somijas un diviem pašmāju iestudējumiem

27. jūnijs

Aizvadītajā nedēļas nogalē frīku kabarē izrāde “Stulbā dzīve” ar leģendārās britu grupas The Tiger Lillies, ukraiņu Dahk Daughters un Dailes teātra vadošo aktrišu piedalīšanos aizsāka jau vairākus gadus Koncertzālē “Cēsis” notiekošo Teātru Grand Prix skati. To turpinot, 17. augustā skatītājus pārsteigsim ar Eiropas festivālu godalgoto fiziskā teātra žanra izrādi “The Desk/Rakstāmgalds” (Somija), 24. augustā būs iespēja noskatīties Dailes teātra “Eiridīki”, bet 31. augustā skati noslēgsim ar Valmieras teātra iestudējumu “Valmieras puikas”.

Teātru Grand Prix CĒSIS tradicionāli skatāmi aizvadītās sezonas spilgtākie Latvijas teātru mazās formas skatuves darbi. Šogad cikls aizsācis jaunu – starptautisku, virzienu, ko atklāja plašu rezonansi guvusī muzikālā izrāde “Stulbā dzīve”, bet 17. augustā to turpina otrs starptautiskais teātra notikums – “The Desk/Rakstāmgalds” (Somija).

Šis rūpīgi izstrādātais iestudējums zināmā mērā turpina frīku kabarē “Stulbā dzīve” aktualizētā tēmas un uzdotos jautājumu – izrāde vēsta par disciplīnas pavedinošo varu, hierarhiju un prātu kontroli. “Rakstāmgalds” aicina vērīgāk paraudzīties uz universālajiem mehānismiem, kas tiek izmantoti, lai ideoloģiski apstrādātu un pakļautu cilvēkus, uzkundzētos. Skatītājus sagaida ass, spēcīgs un smeldzīgs mīmu ansambļa darbs.

Teātra izrāde ir bez vārdiem, jo tā veidota ķermeniskās mīma mākslas žanrā, kas uzskatāms par vienu no novatoriskākajiem Eiropas fiziskā teātra paveidiem. Tā ir īpaša, poētiska fiziskā teātra forma un reizē arī spēles tehnika, ko izmanto fiziskā teātra aktieri.

Šis somu trupas iestudējums izpelnījies skatītāju un kritiķu atzinību par meistarīgo fizisku izteiksmes līdzekļu izmantojumu, atsedzot politisko un garīgo sektu universālos varas mehānismus – “Ievibrē ar emocijām un nozīmi.” -The Scotsman, “Viscaur spēcīgi un hipnotizējoši.” -The Voice Magazine, “Uz kustību balstītas teātra formas triumfs.” -The Fest.

Cikla turpinājumā – divi Latvijas teātru skatuves darbi. 24. augustā – Dailes teātra “Eiridīke”, kuras pamatā ir visnemirstīgākais mīlas stāsts par Orfeju un Eiridīki. Tikai šoreiz mūsdienu dramaturģes Sāras Rūlas stāsta centrā ir tieši Eiridīke, kura viņsaulē ne tikai zaudē, bet arī atrod savu brīvību, valodu un identitāti. Eiridīkes neatkarības un pašnoteikšanās meklējumi dod plašas iespējas izrādes veidotājiem uzrunāt skatītājus ar jauniem izteiksmes veidiem.

Dzejnieks Jānis Elsbergs dramaturģes tekstu ir ne tikai latviskojis, bet arī atdzejojis, un izrādes radošā komanda ir atradusi fiziskā teātra estētikā balstītu kustību partitūru. Tā ir iepriekš neredzēta kombinācija un valdzinošs darbs, kas apbur, piesaista un neatlaiž vēl ilgi pēc redzētā – kā pati mīlestība.

Savukārt pašā vasaras izskaņā, 31. augustā, būs iespēja noskatīties Valmieras teātra iestudējumu “Valmieras puikas”, kas balstīts Pāvila Rozīša romāna motīvos.

Skolās, universitātēs un cietumos – vietās, kur vienkopus pulcējas jauni, gudri un karsti prāti, pamazām briest 1905. gada revolūcija. Valmierā Oša privātā zēnu proģimnāzija ir viens no šādiem perēkļiem, un tajā mācās pusaudži, kas ne vien cīnās par meiteņu uzmanību, risina attiecības ar labajiem un sliktajiem skolotājiem un cits ar citu, bet slēpj arī aizliegtu literatūru, apmeklē slepenas meža sapulces un sapņo gāzt valdošo varu.

Valmierā ierodas jauna skolotāja Rita Grava, viņai jāspēj sevi pierādīt gan nevaldāmajiem skolēniem, gan pārējiem skolotājiem. Pamazām viņas acīm paveras jauna, slepena pasaule, par kuras esamību Rita iepriekš pat nenojauta.

Šis ir stāsts par cilvēkiem, kuru dzīves mainīja kāds milzīgs notikums, kas ietekmēja ne vien Valmieras un Latvijas, bet visas pasaules vēsturi.