Svētdien, 5. septembrī, Koncertzālē “Cēsis” gaidāmi divi koncerti un diskusija, kuru mērķis ir izcelt un aktualizēt sieviešu komponistu lomu pasaules mūzikas vēsturē un mūsdienu mūzikas ainā. Spilgtu Eiropas un Latvijas sieviešu komponistu skaņdarbus atskaņos vijolniece Magdalēna Geka, pianistes Iveta Cālīte un Danae Dorkena, beļģu ansamblis Hathor Consort un soprāns Lizelote de Vailda.
Uzdodot jautājumu - kurš ir jūsu mīļākais komponists, visbiežāk izskanēs tādi vārdi kā Bahs, Hendelis, Šūmanis, Šopēns, Mendelszons, Vivaldi… Reti kad šādā uzskaitījumā parādās sieviešu komponistu vārdi.
Lai gan sievietes jau daudzus gadsimtus rakstījušas mūziku, viņu radītais ilgi ticis uzskatīts par kaut ko mazāk svarīgu. Līdz nesenai pagātnei sievietēm mūzikā netika piedāvātas tādas pašas profesionālās iespējas kā viņu vīriešu dzimuma kolēģiem. Taču šobrīd arvien aktuālākas kļūst šīs baltās mūzikas vēstures lappuses, dienas gaismā tiek celti un atskaņoti spoži senāk sarakstīti skaņdarbi, ar jaunu radošo sparu sevi piesaka jaunās komponistes un viņu sarakstītā mūzika tiek iekļauti koncertu programmās, tiek pasūtināti jaundarbi.
Ar mērķi aktualizēt šo tēmu, koncertzāle “Cēsis” līdzās citiem partneriem ir iesaistījusies ES programmas “Radošā Eiropa” projektā Musique est une femme, kura ietvaros tapušas divas jaunas koncertprogrammas.
Svētdien, plkst. 13.00 gaidāms koncerts ar vijolnieces Magdalēnas Gekas un pianistes Ivetas Cālītes piedalīšanos, kuru duetā sieviešu komponistu mūzikas atskaņošana jau labu laiku ir ieņēmusi nozīmīgu lomu.
Koncertprogrammas centrā ir pirmā no Maijas Einfeldes trim sonātēm vijolei un klavierēm. Viņas kādreizējam skolotājam veltītais četrdaļīgais darbs rakstīts gan laikmetam (tapis 1980. gadā) un vietai (Latvijas PSR) likumsakarīgā un raksturīgā stilā, bet ar “einfeldiskām” harmonijām un spriedzi. Tam pretī likti divi jaunāko paaudžu mūsdienu komponistu skaņdarbi - Hamburgā dzīvojošās komponistes Rutas Paideres skaņdarbs “Līnijas. Krustpunkti”, kas veltīts Vācu-Venecuēliešu skulptorei Gego (Gertrud Goldschmidt), kā arī divas Lindas Leimanes miniatūras – Désir un Via Imperiale, kas Cēsīs piedzīvos savu pirmatskaņojumu.
Koncerta ievadā tradicionālākās līnijās ieturētās Lūcijas Garūtas miniatūras “Daina” un “Dramatisks moments. Nožēla”, bet noslēgumā - Ilonas Breģes skaņdarbs “Basām kājām dvēselīte…, poēma”, kas rakstīts, iedvesmojoties no Ojāra Vācieša dzejas.
Dienas turpinājumā interesenti aicināti uz diskusiju “Sievietes loma mūzikā”. Muzikologa Dāvja Eņģeļa moderētajā sarunā piedalīsies komponistes Ilona Breģe, Linda Leimane un Anna Veismane, vijolniece Magdalēna Geka, komponists, LKS priekšsēdētājs Rolands Kronlaks. Dalība diskusijā ir bez maksas.
Savukārt, plkst. 17.00 pēcpusdienā atklāsim vēsturiskāku sieviešu komponistu daiļrades šķautni - grieķu pianistes Danaes Dorkenas interpretācijā skanēs nu jau atzīto un novērtēto skaņražu Fanijas Mendelszones, Keitas Folkārtas-Šlāgeres un Kļāras Šūmanes klavierdarbi, bet beļģu ansamblis Hathor Consort kopā ar soprānu Lizeloti de Vaildu izpildīs 17. gadsimta sieviešu komponistu sarakstītās dziesmas, kas tapušas tiem laikiem liberālajā Florencē, kur pret vīriešiem un sievietēm izturējās kā pret vienlīdzīgiem. Netrūka mecenāšu, kuras ar savu atbalstu mudināja tādas komponistes kā Frančeska Kačīni izkopt savu neikdienišķo talantu. Arī Barbara Stroci bija ārkārtīgi apdāvināta dziedātāja un dziesmu autore, taču viņa bija spiesta iztikt bez bagāta sponsora palīdzības. Vētrainā dzīve viņu pastāvīgi svaidīja starp mākslinieku vidi un prostitūciju, un tas skaidri saklausāms komponistes spilgti teatrālajās un jūtīgajās dziesmās. Abu šo skaņražu mūzika skanēs koncertā Cēsīs.
Projekts “Sievietes mūzikā” tiek rīkots sadarbībā ar Latvijas komponistu savienību, Latvijas Nacionālo mūzikas padomi, LR3 Klasika un Eiropas partneriem Temat Aktualny Kultura (Polija), koncertzāli Handelsbeurs (Beļģija) un Molivosas Starptautisko mūzikas festivālu (Grieķija). Koncertus un diskusiju līdzfinansē ES programma Radošā Eiropa (Creative Europe), LR Kultūras ministrija un Valsts Kultūrkapitāla fonds.