Nāk pavasaris – ar katru dienu kļūst gaišāks, un mēs varam novērtēt šo Latvijas dabas brīnumu, kā saules gaismas apmirdzētā pasaule mostas. Manuprāt, tieši šajā laikā iedvesmojoša ir fotogrāfa Andra Zēgnera izstāde Koncertzālē “Cēsis”, kas apvieno divus mākslinieka darbu ciklus “Gaismā” un “Signum Florentis” – gaismas spektra nebeidzamās variācijas un ziedu trauslais, efemērais skaistums.
Andris Zēgners foto mākslā meklē neiestaigātus ceļus un jau no pašas daiļrades sākuma ir apliecinājis sava redzējuma autonomiju un oriģinalitāti. Autoru interesē dažādu objektu un dabas elementu izpēte ciešā tuvplānā, izceļot ar neapbruņotu aci nepamanāmas formu, struktūru un faktūru pārsteidzošās transformācijas. Darbi tiek fotografēti ar platformāta analogo jeb filmu foto kameru, nepielietojot digitālu pēcapstrādi. Šī klasiskā tehnika un tās meistarīgais pielietojums ļauj autoram maksimāli pietuvoties savu “portretējamo” objektu būtībai un atklāt to metafizisko dabu, kas ir daudz vairāk nekā skaists zieds vai gaismas apspīdēts priekšmets telpā.
Andri Zēgneru vienmēr ir interesējušas gaismas un tumsas attiecības, bet tieši ciklā “Gaismā”, novatorisku eksperimentu rezultātā, viņš ir atklājis un turpina strādāt pie unikālas darbu sērijas, kur attēlā fiksētā vienīgā matērija ir pati gaisma – tās netveramā materializācija neskaitāmās variācijās. Mākslinieka sabiedrotais ir saules gaismas spektrs, kura mainīgais starojums atklājas brīnumaini daudzveidīgās kombinācijās, kas rosina meklēt paralēles ar mūzikas pasauli.
Andris Zēgners:
“Vārds “fotogrāfija”, kā zināms tulkojumā no grieķu valodas nozīmē “rakstīt ar gaismu” (phos – gaisma, grafé – rakstīšana). Laika gaitā šī gaismas rakstības pieredze ir attīstījusies un pilnveidojusies, taču veids, ko esmu pielietojis ciklā “Gaismā” līdz šim fotogrāfijas praksē nav izmantots. Tikai no gaismas ir radīti šie darbi, un nekas cits kā pati gaisma ir to galvenais avots. Saule raksta savas neparastās zīmes mūs ierobežotajā telpā, un, pieņemot tās diktētos noteikumus, esmu iepazinis pārsteidzošo gaismas dabu. Nojautu , ka esmu saskāries ar lielo pasaules kārtību, kas ir neaptverama, bet kurā ļauts ielūkoties.”
Andris Zēgners dzimis 1962. gadā Maltā, studējis Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijā, Kultūras un mākslas zinātņu fakultātē, bet 1985. gadā sāk nodarboties ar fotogrāfiju, 1999. gadā uzņemts Latvijas Mākslinieku savienībā. Autora darbi ir Latvijas Nacionālā Mākslas muzeja, Latvijas un Lietuvas Fotogrāfijas muzeju, Daugavpils marka Rotko Mākslas centra un daudzās citās prestižās kolekcijās. Mākslinieks ar savām personālizstādēm un dalību citos projektos ir pārstāvējis Latvijas kultūru daudzās pasaules valstīs – ASV, Dienvidkorejā, Indijā, Japānā, Ķīnā, Lielbritānijā, Luksemburgā, Somijā u.c.
Inese Baranovska, izstādes kuratore
Latvijas Nacionālais Mākslas muzejs