Devītais Starptautiskais festivāls Čello Cēsis šogad norisināsies no 22. līdz 24. septembrim.
Festivāla atklāšana gaidāma piektdien, 22. septembrī, kad izskanēs franču čellista Gaspara Klausa (Gaspar Claus) un dziedātāja, dāņu indie popa apvienības Efterklang solista Kaspera Klausena (Casper Clausen) rezidences laikā Koncertzālē “Cēsis” tapusī programma “Čells un balss. Claus&Clausen”.
Gaspara Klausa un Kaspera Klausena sadarbībā ir kaut kas liktenīgs. Gaspars dzimis Francijā un kļuvis pazīstams ar savu muzikālo zinātkāri, atvērtību eksperimentiem, ko izspēlē uz sava čella, bet Kaspers dzimis Dānijā un galvenokārt nodarbojas ar mūziku apvienības Efterklang sastāvā. 2015. gadā duets ierakstīja albumu Claus&Clausen, kura rezultāts bija noslēpumains muzikāls vēstījums, atrauts no mūsu laika un ārpus jebkura konkrēta mūzikas žanra robežām.
Abi mūziķi atkal ir satikušies – šoreiz festivālā Čello Cēsis. Uzsākuši muzikālos meklējumus un kopradi Latvijā, festivāla atklāšanā Gaspars un Kaspers klausītājiem dāvās iespēju piedzīvot pavisam unikālas programmas pirmatskaņojumu, kurā savīsies čella skaņas un balss.
Sestdien, 23. septembrī, festivāla lielkoncerta programmā “Divi čellkoncerti diviem solistiem” skanēs vērienīgi un nozīmīgi opusi divu jaunu, daudzsološu, starptautisku atzinību guvušu čellistu un Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra sniegumā. Pie diriģenta pults – Andris Poga.
Dmitrija Šostakoviča Pirmais čellkoncerts ir viens no populārākajiem 20. gadsimta šī žanra paraugiem. Šedevrs tapis 50. gadu sākumā komponētā Sergeja Prokofjeva Koncertsimfonijas iespaidā – to atzinis pats Šostakovičs, sakot, ka vēlējies izmēģināt spēkus līdz tam neapgūtā žanrā.
Cēsīs šo koncertu dzirdēsim vēl pavisam jaunā, bet neticami talantīgā un spožā Džemina Hana (Jaemin Han) interpretācijā. Dienvidkorejā dzimušais čellists ir vairāku starptautiski nozīmīgu čella konkursu uzvarētājs un jau sniedzis plašu koncertturneju dzimtajā Korejā, kā solists uzstājies kopā lieliskiem orķestriem Eiropā un sadarbojies arī ar latviešu diriģentu Aināru Rubiķi.
Otrs opuss Čello Cēsis lielkoncerta programmā būs franču romantiskās mūzikas pārstāvja Kamila Sensānsa Pirmais čellkoncerts. Tā nepārprotamais melodiskais šarms, svaigums un vitalitāte ir ietērpta izsmalcinātā formas skaidrībā, kas izskaidro šī koncerta lielo popularitāti jau no tā pirmatskaņošanas brīža.
Sensānsa čellkoncerts skanēs par vienu savas paaudzes daudzsološākajiem čellistiem dēvētā Santjago Kanjona-Valensijas (Santiago Cañón-Valencia) interpretācijā. Kolumbiešu čellists Santjago Kanjons-Valensija ir spilgts solists, komponists, jaundarbu pasūtinātājs, ierakstu mākslinieks, gleznotājs un fotogrāfs. "Tehniski nevainojams…” (The Strad). 2022. gada BBC Next Generation mākslinieks Valencia dzimis Bogotā 1995. gadā un kā solists orķestrī debitējis sešu gadu vecumā kopā ar Bogotas Filarmónica. Kļuvis par izcilu mūziķi, kas tiek slavēts kā "mākslinieks, no kura skaņa un tekstūra plūst ar vieglumu un autentiskumu” (The Whole Note) un „viens no daudzsološākajiem jaunajiem čellistiem” (Forbes Colombia). Viņš ir daudzu prestižu čella konkursu laureāts un jau spēlējis kopā ar izciliem orķestriem un lieliskiem diriģentiem, tai skaitā ar Andri Pogu.
Ik gadu Čello Cēsis savā programmā klausītājiem piedāvā neparastas mākslu vai mūzikas žanru sinerģijas, jaunu izteiksmes līdzekļu un formu meklējumus. Šādu notikumu piedzīvosim festivāla noslēgumā, svētdien, 24. septembrī - multimediālu dejas uzvedumu, kas būs krāsu, formu, efektu un mūzikas piedzīvojums visu vecumu skatītājiem un klausītājiem.
Noslēguma koncerts būs muzikāls ceļojums franču komponista Ērika Satī nozīmīgāko klaviermūzikas kompozīciju pasaulē. To vainagos baleta “Parāde” iestudējums, kas pirmizrādi piedzīvoja 1917. gadā Parīzes Šatlē teātrī, Sergeja Djagiļeva Krievu baleta (Ballets Russes) izpildījumā. Horeogrāfija pēc Žana Kokto viencēliena libreta tika veidota, izmantojot Ērika Satī mūziku, kostīmu un scenogrāfijas autors bija Pablo Pikaso.
Arī uzvedumā Cēsīs uz skatuves tiks uzburta krāsu un formu pasaule, kas tapusi balstoties uz Pablo Pikaso oriģinālajām skicēm. Dejotāju tērpi ir Pikaso kubisma manierē radīto brīnišķīgo kostīmu rekonstrukcijas. Tie veidoti, respektējot oriģinālo mākslinieka estētiku, ieviešot tikai nelielus pielāgojumus, kas tos papildina ar laikmetīgu pieskaņu.
Iestudējumā baleta klasiku papildina jaunas mediju tehnikas, tai skaitā – stopkadra animācija, videomāksla, projekciju deja un laikmetīgā deja.
Lai izceltu čella skanējumu, Rubens Zahra festivālam Cēsīs komponista Satī klavierdarbus aranžējis īpašam instrumentu sastāvam - čellam, klavierēm un sitaminstrumentiem.